Edukacja

Plan zaj?? pozaszkolnych

Plan zaj?? pozaszkolnych
Plan zaj?? pozaszkolnych Szko?y i przedszkola wznowi?y w?aœnie prac? po wakacyjnej przerwie. Rodzice stan?li przed koniecznoœci? rozplanowania grafiku swoich pociech. Ze wzgl?du na stale poszerzaj?c?

Plan zaj?? pozaszkolnych
Szko?y i przedszkola wznowi?y w?aœnie prac? po wakacyjnej przerwie. Rodzice stan?li przed koniecznoœci? rozplanowania grafiku swoich pociech. Ze wzgl?du na stale poszerzaj?c? si? ofert? zaj?? pozalekcyjnych to coraz trudniejsze zadanie. Co wybra? i czym si? kierowa?? Analizujemy wybory rodziców.

Wed?ug bada? CBOS „Wydatki rodziców na edukacj? dzieci w roku szkolnym 2012/2013”, œrednio 47% opiekunów posy?a swoje pociechy na zaj?cia dodatkowe. Najrzadziej robi? to osoby po zawodówce, rolnicy i bezrobotni – dodatkow? edukacj? op?aca co pi?ty b?dŸ co szósty respondent nale??cy do jednej z tych grup. Najcz?œciej w pozalekcyjnej aktywnoœci inwestuj? dobrze sytuowani ankietowani z wy?szym wykszta?ceniem, których dochody na jedn? osob? przekraczaj? 1500z?. Na zaj?cia trafiaj? pociechy 90% rodziców odpowiadaj?cych tej charakterystyce.
Œrednie miesi?czne wydatki na dodatkowe zaj?cia wszystkich dzieci w gospodarstwie domowym wynosi?y w badanym okresie 350 z?otych. Kwoty przeznaczone przez rodziców na finansowanie dodatkowych zaj?? charakteryzowa?y si? jednak du?? rozpi?toœci? – od op?at rz?du 15 do nawet 2000 z?otych. Po?owa rodziców planowa?a wydawa? na ten cel nie wi?cej ni? 248 z?otych na miesi?c.

Pos?a?, ale dok?d?
Od dobrych kilkunastu lat odpowiedŸ na to pytanie nie nastr?cza rodzicom najmniejszego problemu. W zestawieniu prowadz? nieodmiennie zaj?cia j?zykowe. W roku szkolnym 2012/2013 swoje dzieci pos?a?o na nie a? 30% opiekunów. – Z roku na rok obserwujemy coraz wi?kszy popyt na nasze zaj?cia – mówi Grzegorz Grabiec, Dyrektor Generalny Helen Doron English na Polsk? Zachodni?. – Z jednej strony wi??e si? to z rosn?c? dost?pnoœci? atrakcyjnych form nauczania od najm?odszych lat. Z drugiej – z rosn?cymi wymaganiami rynku. Pracodawcy coraz cz?œciej uznaj? dobr? znajomoœ? angielskiego za warunek konieczny zatrudnienia danego kandydata – dodaje.
Drug? lokat? w rankingu aktywnoœci pozalekcyjnych zajmuj? z 24% wskaza? zaj?cia sportowe. W œwietle wyników bada? profesora Phila Temporowskiego, to œwietne dope?nienie zaj?? dydaktycznych. Naukowiec z Uniwersytetu Georgii dowiód?, ?e trening ma korzystny wp?yw nie tylko na prawid?owy rozwój cia?a, ale równie? umys?u maluchów. W wyniku ?wicze? fizycznych tworz? si? nowe po??czenia nerwowe. Skutkuje to polepszeniem koordynacji ruchowej oraz innych aktywnoœci wymagaj?cych wspó?dzia?ania wielu obszarów mózgu: czytania, umiej?tnoœci logicznych oraz matematycznych. – Ruch w czasie zaj?? ma szczególnie du?a znaczenie dla m?odszych dzieci – mówi Agnieszka Wawrzyniak-Godlewska, pedagog z Helen Doron English. – Nie tylko wp?ywa pozytywnie na kszta?cenie sieci neuronów, ale równie? pomaga maluchom d?u?ej utrzyma? koncentracj? – wyjaœnia ekspert.
Mniejszym zainteresowaniem rodziców ciesz? si? aktywnoœci artystyczne i rozmaite kursy przygotowawcze i korepetycje (po 16% wskaza?). Na szarym ko?cu listy znajduj? si? zaj?cia komputerowe i informatyczne. Swoje pociechy posy?a na nie zaledwie 1% respondentów.

Przeczytaj też!  Wspólnie dla efektywniejszego leczenia

Co najlepsze dla dziecka?
To, jakie zaj?cia s? najodpowiedniejsze dla naszej pociechy, zale?y od jej zainteresowa? i predyspozycji. – Aktywnoœci pozaszkolne powinny by? okazj? do odpr??enia i okazj? do robienia tego, co sprawia przyjemnoœ? ma?emu cz?owiekowi, a nie jego rodzicom – przestrzega Agnieszka Wawrzyniak-Godlewska. – Warto zapyta? prowadz?cych o mo?liwoœ? odbycia lekcji pokazowej i zapisa? dziecko tylko, jeœli mu si? spodoba – dodaje ekspert z Helen Doron.
Wa?ne równie?, by nie prze?adowa? grafiku malucha. Zbyt napi?ty plan zaj?? sprawi, ?e dziecko b?dzie przem?czone i rozdra?nione. Badania prowadzone w ramach programu „Dni Odpornoœci” sugeruj?, ?e permanentne przepracowanie obni?a odpornoœ? ucznia i bywa przyczyn? cz?stszych zachorowa? na infekcje dróg oddechowych.

Warto pami?ta?:
1. Zaj?cia powinny by? dla dziecka przyjemnoœci?, a nie przykrym obowi?zkiem.
2. Czas wolny, szczególnie sp?dzany z rodzicami, to równie? wartoœciowa forma aktywnoœci.
3. Przem?czenie jest szkodliwe. Wybieraj?c zaj?cia stawiaj wi?c na jakoœ?, a nie na iloœ?.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy