Plan zaj?? pozaszkolnych
Szko?y i przedszkola wznowi?y w?anie prac? po wakacyjnej przerwie. Rodzice stan?li przed koniecznoci? rozplanowania grafiku swoich pociech. Ze wzgl?du na stale poszerzaj?c? si? ofert? zaj?? pozalekcyjnych to coraz trudniejsze zadanie. Co wybra? i czym si? kierowa?? Analizujemy wybory rodziców.
Wed?ug bada? CBOS Wydatki rodziców na edukacj? dzieci w roku szkolnym 2012/2013, rednio 47% opiekunów posy?a swoje pociechy na zaj?cia dodatkowe. Najrzadziej robi? to osoby po zawodówce, rolnicy i bezrobotni – dodatkow? edukacj? op?aca co pi?ty b?d co szósty respondent nale??cy do jednej z tych grup. Najcz?ciej w pozalekcyjnej aktywnoci inwestuj? dobrze sytuowani ankietowani z wy?szym wykszta?ceniem, których dochody na jedn? osob? przekraczaj? 1500z?. Na zaj?cia trafiaj? pociechy 90% rodziców odpowiadaj?cych tej charakterystyce.
rednie miesi?czne wydatki na dodatkowe zaj?cia wszystkich dzieci w gospodarstwie domowym wynosi?y w badanym okresie 350 z?otych. Kwoty przeznaczone przez rodziców na finansowanie dodatkowych zaj?? charakteryzowa?y si? jednak du?? rozpi?toci? od op?at rz?du 15 do nawet 2000 z?otych. Po?owa rodziców planowa?a wydawa? na ten cel nie wi?cej ni? 248 z?otych na miesi?c.
Pos?a?, ale dok?d?
Od dobrych kilkunastu lat odpowied na to pytanie nie nastr?cza rodzicom najmniejszego problemu. W zestawieniu prowadz? nieodmiennie zaj?cia j?zykowe. W roku szkolnym 2012/2013 swoje dzieci pos?a?o na nie a? 30% opiekunów. Z roku na rok obserwujemy coraz wi?kszy popyt na nasze zaj?cia mówi Grzegorz Grabiec, Dyrektor Generalny Helen Doron English na Polsk? Zachodni?. Z jednej strony wi??e si? to z rosn?c? dost?pnoci? atrakcyjnych form nauczania od najm?odszych lat. Z drugiej z rosn?cymi wymaganiami rynku. Pracodawcy coraz cz?ciej uznaj? dobr? znajomo? angielskiego za warunek konieczny zatrudnienia danego kandydata dodaje.
Drug? lokat? w rankingu aktywnoci pozalekcyjnych zajmuj? z 24% wskaza? zaj?cia sportowe. W wietle wyników bada? profesora Phila Temporowskiego, to wietne dope?nienie zaj?? dydaktycznych. Naukowiec z Uniwersytetu Georgii dowiód?, ?e trening ma korzystny wp?yw nie tylko na prawid?owy rozwój cia?a, ale równie? umys?u maluchów. W wyniku ?wicze? fizycznych tworz? si? nowe po??czenia nerwowe. Skutkuje to polepszeniem koordynacji ruchowej oraz innych aktywnoci wymagaj?cych wspó?dzia?ania wielu obszarów mózgu: czytania, umiej?tnoci logicznych oraz matematycznych. Ruch w czasie zaj?? ma szczególnie du?a znaczenie dla m?odszych dzieci mówi Agnieszka Wawrzyniak-Godlewska, pedagog z Helen Doron English. Nie tylko wp?ywa pozytywnie na kszta?cenie sieci neuronów, ale równie? pomaga maluchom d?u?ej utrzyma? koncentracj? wyjania ekspert.
Mniejszym zainteresowaniem rodziców ciesz? si? aktywnoci artystyczne i rozmaite kursy przygotowawcze i korepetycje (po 16% wskaza?). Na szarym ko?cu listy znajduj? si? zaj?cia komputerowe i informatyczne. Swoje pociechy posy?a na nie zaledwie 1% respondentów.
Co najlepsze dla dziecka?
To, jakie zaj?cia s? najodpowiedniejsze dla naszej pociechy, zale?y od jej zainteresowa? i predyspozycji. – Aktywnoci pozaszkolne powinny by? okazj? do odpr??enia i okazj? do robienia tego, co sprawia przyjemno? ma?emu cz?owiekowi, a nie jego rodzicom przestrzega Agnieszka Wawrzyniak-Godlewska. Warto zapyta? prowadz?cych o mo?liwo? odbycia lekcji pokazowej i zapisa? dziecko tylko, jeli mu si? spodoba dodaje ekspert z Helen Doron.
Wa?ne równie?, by nie prze?adowa? grafiku malucha. Zbyt napi?ty plan zaj?? sprawi, ?e dziecko b?dzie przem?czone i rozdra?nione. Badania prowadzone w ramach programu Dni Odpornoci sugeruj?, ?e permanentne przepracowanie obni?a odporno? ucznia i bywa przyczyn? cz?stszych zachorowa? na infekcje dróg oddechowych.
Warto pami?ta?:
1. Zaj?cia powinny by? dla dziecka przyjemnoci?, a nie przykrym obowi?zkiem.
2. Czas wolny, szczególnie sp?dzany z rodzicami, to równie? wartociowa forma aktywnoci.
3. Przem?czenie jest szkodliwe. Wybieraj?c zaj?cia stawiaj wi?c na jako?, a nie na ilo?.
