Ciastolina

„Działania” – edukacyjna gra dla całej rodziny

„Działania” – edukacyjna gra dla całej rodziny. autorem artykułu jest Marek Lewandowski Kiedy ma się 3 dzieci i to w różnym wieku (u nas wówczas:

„Działania” – edukacyjna gra dla całej rodziny.

autorem artykułu jest Marek Lewandowski


Kiedy ma się 3 dzieci i to w różnym wieku (u nas wówczas: 3,5; 5,5 i 7) trudno znaleźć grę, która byłaby zrozumiała dla najmłodszego i dostatecznie pasjonująca dla najstarszego dziecka (nie mówiąc już o nas – rodzicach).

Zacząłem kombinować różne własne zasady i plansze. Po wielu modyfikacjach i na podstawie obserwacji zainteresowania grą własnych dzieci i innych ludzi, powstała całkiem nowa gra planszowa w kości z elementami edukacyjnymi (matematyka), którą dzieci nazwały: „Działania”.



1093354_peeking_out 1.Charakterystyka gry:

a)wiek: od 3 lat do …

zasady gry i plansza nie były modyfikowane już od ponad 12 miesięcy i mój najmłodszy syn (obecnie 4,5) coraz lepiej sobie radzi z liczeniem (oczywiście 3-latkowi trzeba na początku pomagać w liczeniu, ale z czasem zaczyna radzić sobie sam)

b)liczba graczy: od 1 do 6

dzieci często proszą o granie pojedynczo, a liczba 6 jest ograniczeniem dla kości sześciennych, chociaż przy większych kościach mogłaby stać się nudna

c)ilość kości: 5

to standardowo sprzedawany zestaw – można grać też większą ilością i zwiększyć planszę, ale to też mogło by być nużące

d)plansza: do pobrania na http://mxl.neostrada.pl/aeo/dzialania.html

prototyp wykonałem na arkusz blachy ok. A5 7×12 z opisem, ale gra faktycznie toczy się na polach 6×11 zgodnie z załączonym rysunkiem

e)piony: np.: guziki

w naszym przypadku pionami są krążki z gumy magnetycznej oklejone kolorowymi wycinankami



Zachęcam jednak do wykonania planszy blaszanej i pionów magnetycznych. Dzięki takiemu wykonaniu planszy i pionów w grę można grać nawet w samochodzie i z osobami niewidomymi.



2.Zasady gry:

a)gracze wybierają lub losują (1 kością) pozycję startową na osi pionowej od 1 do 6

b)w ustalonej kolejności gracze rzucają już do końca 5 kośćmi

c)po rzucie następuje ruch:

z pola startowego w prawo

z pól oznaczonych strzałką w kierunku strzałki

jeżeli gracz stanie na polu oznaczonym liczbą ujemną, to cofa się o odpowiednią liczbę pól

d)gracz posuwa się o ilość pól odpowiadającej liczbie wyrzuconych kości zgodnych w wylosowaną pozycją w pkt. 1 plus dowolna kombinację 2 kości dających w wyniku dodawania lub odejmowania liczbę równą z pozycją gracza.



Ponieważ może się to wydać zagmatwane, to podam kilka przykładów:

– jeżeli gracz z poz. 1 wyrzuca: 1, 1, 2, 5, 6; to rusza o 3 pola – 2 wprost (dwie 1) plus 1 z DZIAŁANIA (6-5=1)

– jeżeli gracz z poz. 1 wyrzuca: 1, 2, 3, 5, 6; to również rusza o 3 pola – 1 wprost (jedna 1) plus 2 z DZIAŁANIA (3-2=1 i 6-5=1)

– jeżeli gracz z poz. 1 wyrzuca: 1, 3, 4, 5, 6; to może ruszyć o:

a) 2 pola: 1 wprost plus 1 z DZIAŁANIA (5-4=1, bo 3 i 6 nic więcej nie da)

b) 3 pola: 1 wprost plus 2 z DZIAŁANIA (6-5=1 i 4-3=1)

e)gracz kończy grę, jeżeli stanie na polu z uśmiechniętą buźką, ale to nie jest łatwe:

gra posiada 4 strefy cofania: -1, -2, -3 pola i odwrotny kierunek przesunięcia piona

gracze mogą dochodzić w trakcie gry i jeszcze mogą ukończyć grę przed tymi, którzy zaczęli wcześniej

nieumiejętne wykonywanie działań może prowadzić do częstszego cofania (choć dla mniejszych dzieci zalecam wersję z koniecznością maksymalizacji ruchów, czyli pomoc rodziców przy prawidłowym wyszukaniu wszystkich kości wprost i z DZIAŁAŃ).



Życzę przyjemnej zabawy.

Uwagi mile widziane w szczególności jeżeli coś w opisie jest niezrozumiałe.


Przeczytaj też!  Jak nauczyć dzieci jeść zdrowo




AgroEkoOptymalista – Marek Lewandowski


Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy